Łożyska walcowe są odmianą łożysk tocznych i służą głównie do przenoszenia dużych obciążeń promieniowych, znacznie większych niż najpowszechniej stosowane modele kulkowe. Odznaczają się przy tym sporą wrażliwością na wszelkie błędy współosiowości zarówno oprawy, jak i wału. Większość z nich składa się z dwóch pierścieni (zewnętrznego i wewnętrznego), koszyczka (zazwyczaj z elementem tocznym) i odpowiednio zaprojektowanych wałeczków. Dodajmy, że łożyska walcowe są wykonywane z kilku rodzajów stali – stopowej, niskowęglowej, wysokowęglowej oraz łożyskowej (dodatkowo utwardzanej na powierzchni, ewentualnie hartowanej).
Wśród łożysk walcowych wyróżniamy modele jednorzędowe i dwurzędowe z tzw. koszyczkiem, jednorzędowe i dwurzędowe z wałeczkami, a także wielorzędowe z koszykiem i wałeczkami. Dodatkowo niektóre posiadają pierścień zewnętrzny przelotowy, inne – kątowy, a jeszcze inne ustalający. Dzięki znakomitej sztywności, nośności i małemu oporowi tarcia tego typu elementy są stosowane do łożyskowania wszelkiego rodzaju przekładni, silników elektrycznych, walcarek, a także wrzecion w specjalistycznych obrabiarkach i frezarkach (do obróbki metali) oraz dźwigach. Wynika to z faktu, że mogą pracować w warunkach wysokich prędkości i nagłych przyspieszeń. Poza tym często występują jako elementy w konstrukcjach następujących urządzeń:
– podnośników i ramp
– maszyn wykorzystywanych w tkalniach i szwalniach
– maglownic
– maszyn służących do brykietowania
– suszarek obrotowych
– sprzętów do produkcji kruszywa, tworzyw sztucznych, recyklingu oraz mieszania żywicy
– zaawansowanych maszyn papierniczych
– kruszarek górniczych
– dmuchaw i wentylatorów
– pomp i silników trakcyjnych
Warto dodać, że przy właściwej eksploatacji łożyska walcowe mogą z powodzeniem funkcjonować 30 lat, a niekiedy nawet dłużej. Jeśli jesteśmy zmuszeni do regularnego zaopatrywania się w omawiane łożyska hurtownia stacjonarna lub internetowa jest najlepszym miejscem do ich zakupu.