Agregaty chłodnicze – rodzaje i zabudowa

Samochód dostawczy, który jest wyposażony w nadwozie chłodnicze pozwala na transport żywności, która wymaga chłodzenia. Najczęściej są to różnego rodzaju ryby, mięsa czy warzywa i owoce. Przewóz w odpowiedniej temperaturze powoduje, że produkty zachowują świeżość i po dotarciu na miejsce wciąż wyglądają dobrze. Tego rodzaju środki transportu wykorzystywane są przede wszystkim do przewozu artykułów spożywczych do różnego rodzaju sklepów i marketów.

Chłodnia, izoterma czy mroźnia?

Pierwszym rodzajem jest chłodnia, który posiada oddzielne lub wspólne, mechaniczne źródło chłodu. Znajdujący się w niej agregat umożliwia wytworzenie optymalnej temperatury, którą kontroluje sprężarka lub urządzenie absorpcyjne. W ten sposób można osiągnąć wychłodzenie środka chłodni, nawet przy wysokiej temperaturze zewnętrznej. Kolejnym rodzajem jest zabudowa izotermiczna busów i pozostałych środków transportu. W tym wypadku nadwozie (dach, ściany, podłoga i drzwi) wykonane jest z materiałów termoizolacyjnych, co sprawia, że wymiana ciepła zachodząca między wnętrzem nadwozia a otoczeniem jest minimalna. Biorąc pod uwagę, jaka izolacja cieplna umieszona jest w nadwoziu pojazdu (określona za pomocą wartości globalnego współczynnika przenikania ciepła k) można wskazać na dwa typy izoterm: izotermiczne środki transportu z izolacją normalną (N) oraz izolacją wzmocnioną (IR). Ostatnim rodzajem są mroźnie, które służą do transportu artykułów mrożonych. Panuje w nich temperatura wynikająca z norm określonej klasy (A-D).

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


*


19 − siedemnaście =