Błotnik to element montowany powszechnie w autach osobowych, ciężarówkach, maszynach rolniczych, motocyklach, rowerach czy rozmaitych przyczepach. Najczęściej produkowany jest ze stali, wysokiej jakości tworzywa sztucznego (zwłaszcza polipropylenu), ewentualnie włókna węglowego. Wszystkie wymienione materiały charakteryzują się dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne i korozję. Jeśli np. chcemy nabyć błotnik do przyczepki samochodowej, to wyjątkowo estetyczne modele znajdziemy w tym sklepie online: https://nadkola.pl/pol_m_Blotniki-nadkola-chlapacze_Blotniki-do-przyczepek-589.html.
Błotniki dobrze spełniają swoje funkcje jedynie wtedy, gdy są precyzyjnie dopasowane do kół – szczególnie pod względem długości oraz rozstawu osi. Ich podstawowe zadanie polega przede wszystkim na optymalnym zabezpieczeniu opon i fragmentów karoserii przed wodą, błotem (zwykłym i pośniegowym), piaskiem, żwirem, drobnymi kamieniami oraz innymi niepożądanymi elementami, które mogłyby spowodować znaczne uszkodzenia o charakterze mechanicznym. Pamiętajmy o tym, że nawet najdrobniejsze pęknięcia w gumowym materiale wyraźnie obniżają bezpieczeństwo jazdy. Z kolei zarysowania i wgłębienia w powierzchni karoserii wpływają negatywnie na estetykę danej maszyny.
Druga niezwykle ważna rola błotników to maksymalne zniwelowanie skutków ewentualnej kolizji z odrębnym pojazdem bądź uderzenia w przeszkodę. Brak omawianych osłon w tym konkretnym przypadku prawdopodobnie doprowadziłby do oderwania się kół od osi, co z pewnością nie pozwoliłoby na dalsze kontynuowanie podróży.