Samochód pożarniczy to specjalnie oznakowany pojazd, wykorzystywany przez straż pożarną albo inną jednostkę ochrony przeciwpożarowej podczas wszelkich akcji o charakterze ratowniczo-gaśniczym. Powodzenie operacji w dużej mierze zależy od jego wyposażenia, które powinno obejmować zarówno urządzenia podstawowe, jak i osprzęt dodatkowy. Do tej pierwszej kategorii zaliczamy m.in. agregat proszkowy, autopompę, a także wszelkiego rodzaju gaśnice. Poszczególne sprzęty zostaną wymienione w dalszej części artykułu.
W każdym wozie pożarniczym (in. strażackim) muszą się znaleźć zwłaszcza wysokiej jakości liczne urządzenia służące do eliminowania zróżnicowanych rodzajów pożaru. Armatura wodna, bo o niej mowa, obejmuje m.in. węże tłoczone oraz ssawne, specjalne działka proszkowe i wodne, siodełka wężowe, prądownice, a ponadto generatory piany lekkiej i zaawansowane wytwornice pianowe. W tej grupie mieszczą się również klucze przeznaczone do odkręcania hydrantów i wszelkich łączników.
Kolejnym niezwykle ważnym składnikiem wozu pożarniczego są pompy, do których zaliczamy autopompy (trwałe zainstalowane w pojeździe), turbopompy (napędzane do działania turbina wodną), motopompy (z własnym napędem paliwowym), a także motopompy pływające, które dzięki specyficznej budowie mają zdolność utrzymywania się na powierzchni wody. Oto pozostałe kluczowe elementy wyposażenia:
– podręczny sprzęt – w postaci m.in. gaśnic (pianowych, śniegowych, proszkowych itp.), agregatów, hydronetek oraz koców gaśniczych
– aparaty powietrzne – chroniące drogi oddechowe w zadymionych pomieszczeniach
– osprzęt dodatkowy – np. podnośniki i drabinki