Rozruch silnika spalinowego samochodu realizowany jest za pomocą nadania ruchu obrotowego wałowi korbowemu. Po pierwszym wtryśnięciu paliwa do cylindrów następuje zapłon mieszanki i silnik kontynuuje pracę samodzielnie. Jednak wstępne rozpędzenie wału korbowego musi zostać przeprowadzone z wykorzystaniem energii z zewnątrz. Wykorzystuje się do tego rozrusznik, a w nowoczesnych pojazdach hybrydowych samą prądnicę. Najpopularniejsze są jednak zwyczajne rozruszniki i o nich więcej w dzisiejszym poradniku.
Rozrusznik jest niczym innym, jak silnikiem elektrycznym prądu stałego. Zazwyczaj jego moc waha się od okolic jednego kilowata (małe jednostki benzynowe) do maksymalnie pięciu (duże silniki diesla). Prąd pobierany jest bezpośrednio z akumulatora rozruchowego, dlatego w czasie odpalania samochodu lekko przygasają wszystkie światła. Niektóre obwody są celowo odłączane przez komputer (np. światła zewnętrzne, wycieraczki), aby cała moc mogła zawędrować prosto do rozrusznika.
Większość rozruszników wykorzystuje przekładnię, dzięki czemu można uzyskać na wyjściu większy moment obrotowy. Pozwala to na szybsze i skuteczniejsze rozpędzenie wału korbowego silnika, zwłaszcza w okresie zimowym, gdy zgęstniały olej mocno utrudnia ruch wału. Na stronie https://www.shop.bendiks.pl/ możemy zobaczyć jak wyglądają przekładnie, wkłady z uzwojeniami, obudowy, a także szczotko-trzymacze typowych rozruszników. W razie uszkodzenia, zazwyczaj wystarczy wymiana jednego elementu, by urządzenie znów zaczęło działać poprawnie.