Smar to substancja o stosunkowo gęstej konsystencji. Jest powszechnie wykorzystywana do niwelowania tarcia różnych ruchomych elementów znajdujących się w systemach mechanicznych (maszynach przemysłowych, pojazdach itp.). Nałożona na daną powierzchnię wytwarza specjalną powłokę zapewniającą optymalny poślizg w trakcie pracy. Na rynku są dostępne m.in. smary miedziowe, silikonowe, litowe, teflonowe czy bentonitowe.
Preparat smarny stosuje się przede wszystkim w celu znacznego ograniczenia tzw. oporów ruchu, co prowadzi do zwiększenia sprawności układu i jednocześnie wyeliminowania poważnych awarii generujących koszty finansowe. Jego właściwości doskonale sprawdzają się zwłaszcza w przypadku łożysk, prowadnic, zębatek, łańcuchów oraz części silników. Dodatkowe korzyści wynikające bezpośrednio z regularnego używania smaru to podniesienie odporności maszyny na korozję i szkodliwe czynniki atmosferyczne (wilgoć, mróz, promienie UV), a także stłumienie nieprzyjemnych dźwięków. Omawiany środek najlepiej jest nakładać za pomocą automatycznej smarownicy ręcznej, ponieważ pozwala ona na jego precyzyjne dozowanie nawet w trudno dostępnych miejscach. Wyjątkowo funkcjonalny model znajdziemy choćby w ofercie takiej firmy z Krakowa jak https://www.centralne-smarowanie.pl/smarownica_reczna_ak.