Cofając się dziesiątki lat wstecz można wyobrazić sobie szczere pola, z których nawet w oddali nie było widać żadnych uprzemysłowionych terenów. Niektóre wsie były dosłownie odcięte od świata, a każda podróż do najbliższego miasta wiązała się z wieloma trudnościami. Dziś taki stan rzeczy jest nie do pomyślenia głównie dlatego, że do powszechnego użytku przeznaczona jest sieć dróg, po której można poruszać się również powszechnymi jak na dzisiejsze czasy samochodami. Trzeba przyznać, że jest to spore udogodnienie, które podniosło komfort życia wielu ludzi. Proces tworzenia dróg wciąż się jednak nie skończył. Stale są one formowane i udoskonalane, bo po prostu jest na nie duże zapotrzebowanie. Do ich budowy wykorzystuje się różne rodzaje surowców, które składają się na funkcjonalną nawierzchnię. Jakie dokładnie materiały znajdują w nich zastosowanie?
Warstwy konstrukcyjne nawierzchni drogowej, a więc warstwa ścieralna, wiążąca oraz podbudowa, mogą i najczęściej są wykonywane z mieszanki mineralno-asfaltowej. Składa się ona głównie z kruszywa drobnego oraz grubego, w zależności od potrzeb, lepiszcza którym z reguły jest asfalt, a także wypełniacza wapiennego i dodatków takich jak substancje adhezyjne ułatwiające przyleganie lepiszcza, dzięki czemu może ono wiązać kruszywo. Co ważne mieszanka może występować w różnych rodzajach. tym najpopularniejszym jest beton asfaltowy, ale oprócz niego spotyka się też asfalt lany oraz mastyks grysowy. Tak naprawdę lista na tym mogłaby się zakończyć, a bardziej szczegółowe informację są już związane bardzie z naukową specyfiką tych rozwiązań. Niezależnie od tego która mieszanka zostanie użyta do zbudowania drogi, jej podstawowe składniki takie jak kruszywo i lepiszcze, muszą odznaczać się odpowiednią jakością i parametrami. Dlatego poddawane są one badaniom za pomocą specjalistycznego sprzętu, który można zobaczyć m.in. w ofercie https://viateco.eu/pl/sprzedaz/mma/nawierzchnie.htm, lub też innych firm zajmujących się sprzedażą aparatury pomiarowej do gruntów i nawierzchni.