Rola wybieraka w skrzyni biegów

Na polskim rynku motoryzacyjnym możemy spotkać zarówno nowoczesne auta, jak i te nieco starsze, które lata świetności mają już za sobą. W przypadku nowoczesnych pojazdów komfort ich użytkowania jest na wysokim poziomie, gdyż projektanci dbają o wygodę podróży kierowcy i pasażerów. Sprawa miała się inaczej w przypadku starszych samochodów (przykładem może być Polonez), w których nie dbano nawet o komfort drgań przenoszonych na karoserię pojazdu. Związane one były z faktem, że wybierak skrzyni biegów był połączony bezpośrednio ze skrzynią biegów, co czyniło wyczuwalnymi wszelkie ruchy skrzyni na lewarku biegów oraz na całym pojeździe.

W nowoczesnych samochodach, gdzie zastosowano połączenia za pomocą cięgien lub linek, ten problem już nie występuje. Producenci byli zmuszeni do zastosowania wyżej wymienionych elementów, gdyż stałe połączenie lewarka ze skrzynią biegów było po prostu niemożliwe do wykonania (nie zawsze skrzynia w samochodach jest umieszczona centralnie pod lewarkiem).

Budowa połączenia lewarka biegów ze skrzynią

W większości samochodów jeżdżących po polskich drogach, w przypadku manualnych skrzyń biegów spotkać można dwa rodzaje połączenia lewarka biegów ze skrzynią biegów. W pierwszym przypadku jest to układ połączony za pomocą cięgien. Są to metalowe pręty, które w odpowiedniej konstrukcji pozwalają na zmianę biegów. Z uwagi na liczne połączenia tych prętów rozwiązanie tego typu jest dosyć awaryjne i często wymaga odpowiedniego smarowania, aby biegi płynnie działały. Dzięki drugiemu elementowi, a więc lince zmiany biegów nie ma problemu z awaryjnością takiego układu, a ewentualne koszty wymiany ograniczone są do minimum.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


*


1 × jeden =