Franczyza to zarazem bardzo specyficzny, jak i popularny w dzisiejszych czasach model prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku tradycyjnego sposobu przyszły przedsiębiorca z momentem zarejestrowania swojej firmy, musi mieć już opracowaną własną strategię biznesową i pomysł na realizację, tak w tym przypadku jest zupełnie inaczej. Osoba, decydująca się zostać franczyzobiorcą, działa w ramach określonej marki, a więc jej powinnością jest spełnienie wszystkich wymogów i zasad, zgodnych z koncepcją jej właściciela. Otrzymuje również komplet informacji, potrzebnych do prowadzenia tego biznesu tzw. know-how, a także pomoc w wielu innych kwestiach, czy nawet zaplecze marketingowe.
Ze względu na liczne pomoce ze strony franczyzodawcy, przyszły przedsiębiorca nie musi tak naprawdę posiadać specjalistycznej wiedzy z zakresu oferowanych usług i produktów, nie oznacza to jednak, że powinien w pełni zignorować ten fakt i podjąć się prowadzenia działalności w losowej branży. Podstawową kwestią jest popyt, należy, więc sprawdzić, czy w okolicy jest akurat zapotrzebowanie na tego typu usługi. Przykładowo, jeśli w promieniu kilku kilometrów brakuje dobrej siłowni, rewelacyjnym rozwiązaniem będzie franczyza fitness. Kolejną kwestią jest wybór lokalizacji i jej atrakcyjność. Dobra dostępność jest bardzo ważna, zwłaszcza dla klientów, dlatego należy zwrócić uwagę, czy w pobliżu znajdują się budynki mieszkalne, przystanki autobusowe, tramwajowe, czy parkingi.