Samochodowe skrzynie biegów to jedne z rozwiązań, które mają za zadanie przenieść siłę obrotową z silnika na koła, zmieniając przy okazji jej charakterystykę. Mowa tutaj o prędkości obrotowej, momencie siły, a także mocy. W tym wszystkim mamy także kwestię sprawności, czyli jak najmniejszych strat wewnątrz urządzenia.
Gdybyśmy rozebrali skrzynię na części, pierwszym co rzuci się nam w oczy, jest tak zwany mechanizm obrotowy. Polega on na istnieniu dwóch dużych wałków, które posiadają wprasowane lub przymocowane w inny sposób koła. Każde z nich posiada odpowiednią ilość zębów, by mogło współpracować z innymi, a także ma określoną średnicę.
Koła zębate do skrzyni biegów wykonane są z bardzo twardego materiału, dzięki czemu mogą przenieść nawet kilkaset koni mechanicznych mocy. Oprócz tego muszą wytrzymać tak zwane obciążenia udarowe, które pojawiają się w momencie gwałtownego ruszania z miejsca czy bardzo szybkiej zmiany biegów, połączonej z agresywnym operowaniem pedałem sprzęgła i gazu.
Tak zwany mechanizm obrotowy posiada też podzespół, który ma za zadanie rozdzielić moc po równo na oba koła napędzanej osi. Mowa o tak zwanym dyferencjale, czyli mechanizmie różnicowym. W przypadku napędu tylnego znajduje się on z tyłu pojazdu, natomiast gdy mamy napęd na przednie koła, jest on najczęściej zespolony ze skrzynią biegów w jeden mechanizm. W przypadku remontu takiego urządzenia, musimy kupić porządne łożyska ślizgowe w sklepie motoryzacyjnym, tak aby po złożeniu podzespołu w całość nie doszło w niedługim czasie do jego ponownej awarii.