Motocykl, który uznać można za najlepszy wyróżnia się na tle innych nie tylko powierzchownością, ale i osiągami oraz mocą silnika. Pojazd, który przykuł uwagę innych zaskakującymi osiągami, rozwiązaniami technicznymi, wizualnymi oraz popularnością spowodowaną jednym z tych czynników. Jednak, dodając do rankingu motocykle produkowane paręnaście lat temu, których jednak masowe wytwarzanie się już skończyło, dochodzi jeszcze jeden aspekt, w postaci…sentymentu.
To właśnie sentyment, zwłaszcza po latach, odpowiada za niespodziewany powrót jakiegoś modelu do popularności oraz powszechnej chęci posiadania go. Nieistotne stają się jego ówczesne problemy z wydajnością, licznymi usterkami czy solidnością wykonania – oczywiście pośród starych klasyków nie jest to stałym zachowaniem, gdyż większość z nich pochwalić się mogła, jednak wysoką jakością. Dlatego to najlepszych kultowych motocykli zaliczyć możemy, chociażby, markę Junak, która niedawno wznowiła produkcję i oferuje nowe, odświeżone wersje swoich kultowych motocykli.
Dysponując komputerem i internetem możemy wyszukać niezwykle szybko i precyzyjnie dany model, który nas interesuje. Oczywiście, im bardziej będzie on ograniczony, tym więcej nas będzie kosztować. Poza Junakami, do kultowych klasyków należą WSK, czy MZ. Ta druga marka słynie zwłaszcza słynie z modelu mz etz 250 – motocykl ten, produkowany przez Niemcy Wschodnie od 1981 do 1989 roku stały się jednym z najczęściej widzianych jednośladów na polskich szosach. Z kolei pannonią – marką motocykli, którą mogą się pochwalić Węgrowie, może i mniej u nas znaną, jednak ciesząca się niezachwianą opinią i sentymentem wśród pasjonatów.